donderdag 20 september 2007

HEILIG KOSOVO

We horen van oorlogsgeruchten in de Balkan. Nieuwe onrust wordt vernomen uit een gedeelte van Servië: de provincie Kosovo. Er dreigt daar niet alleen een opstand tegen het Servische gezag, maar de Serviërs die daar wonen, worden door een samenraapsel van Groot-Albanezen geterroriseerd, van hun heiligdommen beroofd, en uit hun bezittingen verdreven. De heilige grond van Kosovo wordt onteerd als Kosovo van Servië zal worden afgenomen.

Sinds de "heldhaftige" moderne wereld van Clinton en Blair in 1999 Servië een oorlog heeft aangedaan, heerst er in Kosovo permanent geweld tegen de Serviërs, hun vee, hun velden, hun koopwaar, hun geschiedenis, hun woningen, hun levens. Kosovo, de oude bakermat van de Servische beschaving, wordt gaandeweg onder de voet gelopen door communistische, antikerkelijke en islamitische bezetters uit Albanië, dat geen spoor van Servisch christendom wil overlaten in Kosovo. Moderne Amerikanen, Engelsen en Hollanders helpen er aan mee dat sinds 1999 meer dan 300 orthodoxe kerkgebouwen in Kosovo zijn verwoest door Albanezen. Intussen ontvingen Arabieren de gelegenheid om geld beschikbaar te stellen voor de bouw van meer dan 400 nieuwe moskeeën. In de NRC Handelsblad van 24-3-2007 verscheen een uitgebreid overzicht van de droevige aanslagen op deze gekerstende natie in het hart van Europa. Oosters-orthodoxe geestelijken hebben er naast hun geestelijke taak de roeping bij gekregen om hun kudde te beschermen. Er is sprake van een gevaarlijke en vernederende situatie voor Europa nu er een aanval wordt ingezet op een christelijke natie. Het schijnt evenwel het geruste en aangepaste kerkendom in andere Europese landen nog niet te harte te gaan.

Serviërs in nood

In de Tweede Wereldoorlog hebben Serviërs al zwaar te lijden gehad door de wreedheden van de Kroatische Ustashi-troepen. Hierover is geschreven door de Australische Monica Farrell, in haar boek Grijpende wolven. Zij schreef het in 1949. Ik moest er aan denken toen in de zomer van 2007 in Slovenië vele dode lichamen gevonden zijn van Ustashi-leden. Wat blijkt? Na de Tweede Wereldoorlog zijn zij, mede door eigen vrienden, stilzwijgend uit de weg geruimd. Het Kroatische "verleden" is zodoende weggemoffeld, en vervolgens zat Servië tientallen jaren opgescheept met de Kroatische communist Tito. Na de val van het communisme greep Servië terug op zijn oude cultuur, want als de cultuur uitsterft, sterft het land een gewisse dood. Er zijn enkele oorlogen gevolgd, thans loopt Kosovo gevaar om door Albanië te worden gezuiverd, onteerd en ontkerstend. Serviërs worden door vreemde indringers van huis en haard verdreven.

Het beloofde land

Wat van Kosovo gezegd moet worden, is in gewijzigde zin ook van toepassing op het land Kanaän. Steeds vaker lees je dat theologen ontkennen dat Kanaän een heilig, afgezonderd land is voor de Joden om er te wonen, en om zich aan hun taak en roeping te wijden. Vorig jaar las ik een artikel van de vrijgemaakt gereformeerde emerituspredikant W. Wierenga te Midlaren, in het Nederlands Dagblad 31-8-2006. Hij blaast een neo-orthodoxe partij mee in het moderne koor. Volgens ds. Wierenga bestaat er geen heilig land meer, noch voor Israël noch voor ons. Hij vindt dat Joden net zo goed kunnen wonen in Flevoland als in Kanaän; alle woongebieden zijn volgens hem inwisselbaar, hij ontkent de afzondering, de toewijding en de verdediging van het heilig land van Israël en van ons.

"Erkenning en acceptatie" vormen een onderdeel van de ideologie van de Verlichting. Vanuit die ideologie hebben de modernisten de laatste twee eeuwen op talloze wijzen mensen verjaagd en gedegradeerd, door hun heilige afzondering te ontkennen. Mensenrechten vormen een onderdeel van de ideologie van de bevrijdingsbeweging. Vanuit die ideologie zijn onbeschrijfelijke wreedheden begaan. "Vrijheid, gelijkheid en broederschap" maken al twee eeuwen de basis uit van despotisme, ontrechting, bloedvergieten, egoïsme, afgoderij, zelfbeschikking, concurrentie en diefstal.

Is Flevoland heilig land?

Ds. Wierenga draagt een irreële oplossing aan. Voor de lieve vrede had de staat Israël maar gesticht moeten worden in Flevoland in plaats van in Kanaän, vindt hij. Er had wel eerst nog een referendum over moeten worden gehouden onder de Nederlanders, volgens hem. De woorden van Wierenga zijn volstrekt misleidend, zij geven blijk van onbezonnenheid, omdat het Joodse volk in Flevoland niet minder gevaar loopt.

Flevoland biedt geen enkele garantie voor het Joodse volk, want - ten eerste - overal waar een moslim zijn voetstap zet, daar is de moslimgemeenschap gevestigd ten koste van alle anderen. Waar een moslim zijn moskee bouwt, daar is de grond voorgoed toegewijd, aan allah. Daar is het land definitief geheiligd aan een afgod. Flevoland valt niet buiten hun imperialistische bereik. Het humanistische vooruitgangsdenken van de muzelman is vervuld met bezetenheid. De drift tot vernietiging van de aarde wordt immers ingegeven door een streven naar het eeuwige leven. De muzelman erkent geen heilige grond, maar poogt vanuit zijn lege ideologie een nieuwe werkelijkheid te creëren, ten koste van schepping, heiligheid en rechtvaardigheid. Door middel van ‘geweld’ streeft de muzelman naar beheersing, matiging van het leven, en totalitaire ‘vrede’.

Vervolgens - ten tweede - kan geen Jood Flevoland veiliger achten dan Kanaän, want Flevoland ligt op de aarde die permanent onder controle staat van de mondiale moderniteit. Moderne vooruitgangszoekers kennen net zomin grenzen voor hun liberale imperialisme. Er is geen vierkante meter grond op aarde waar de modernist zijn libertijnse verlichtingsmacht niet vestigt. De laatste twee eeuwen hebben bewezen dat overal waar de geest van verlichting erin slaagt zich te vestigen, dat daar cultuur, orthodoxie, jodendom en oerchristendom in gevaar zijn. Het ontaarde verlichte volk laat geen duimbreed over van de oude absolute heiligheid van het erfdeel, van het gesproken woord, van de familie, van de cultuur, van het heilige huwelijk, van de eredienst, van het geloof, van de inzettingen, van de weerbaarheid, van de oude rechten, van de heilige grond, van de Godsvrede. Helaas, bij overgelovige, gemoderniseerde gereformeerde (calvinistische) protestanten is voor de heiligheid van Kanaän en de Nederlanden geen plaats. Deze waanzinnige ontheiliging treffen we net zo hard aan buiten vrijgemaakte kring, namelijk bij humanistische gelijkheidsdictators tot en met verlichte zelfhaters. Zij laten ten onrechte de oude beproefde werkelijkheid achter zich, loochenen het gewoonterecht en breken de oude culturen af. Zodoende is - binnen en buiten Kanaän, Kosovo en Flevoland - het heilige land stervende, waardoor de weg vrij kwam naar gelegaliseerde immoraliteit, ongeloof, tegennatuurlijkheid, imperialisme, sodomie, schijnheiligheid, afvalligheid en onveiligheid, zoals wij nu zien. In Kosovo werd een geestelijke beschoten, maar VN-troepen lieten de dader vrijuit gaan, en de zaak werd geseponeerd. Islamitisch terrorisme krijgt voet aan de grond in Europa met behulp van de internationale wereldgemeenschap.

Islamitische en verlichte leegte

Zowel moslims als verlichtingsmensen vooronderstellen de leegte, de onkunde, het kwade, zoeken het goede uit te denken, doch nemen kwade middelen te baat. Hun leugen is dat zij in secularisatie zeggen te geloven, doch dit beweren zij om als maatschappijvernieuwers het land en heel de werkelijkheid in te palmen en naar hun hand te zetten. Daarom verbreiden zij het kwade en ontvangen de schande. Wie de voorgegeven orde in de geschapen werkelijkheid erkennen, hebben het goede. Daarom is het hun plicht om een afkeer te hebben van het kwade en om het goede onvoorwaardelijk aan te hangen en te verdedigen. Het goede behoeft niet meer tevergeefs te worden nagemaakt. Namaakvrede schaadt het vaderland.

Ds. Wierenga komt met zijn geschrijf zowel moslims als modernisten in het gevlei. Zij hebben er baat bij in hun strijd tegen het leven, de oude culturen, de heiligheid in het heden. Immers alle revolutionaire bewegingen, van dopersen tot Jacobijnen, ontkennen de vaststaande heiligheid van het vaderland. Doch, om kort te gaan, als er geen heilig land bestaat, dan is er ook geen rechtvaardigheid op aarde. Wie het heilige land ontkent, ontkent de heilige woning, de heilige saamhorigheid, de weerplicht, de rechtsorde. Het schijnt Wierenga niet te deren, hij heeft blijkbaar genoeg aan zijn mentale luchtfietserij. Wat hij schromelijk vergeet is dat er bij gebrek aan heilig land een vacuüm ontstaat die door een kunstmatige mondiale machtstaat wordt opgevuld, om controle en registratie uit te oefenen. Wie het heilige ontkent schakelt onmiddellijk een nieuwe antimacht in om over de gewetens te heersen. Het contra-revolutionaire Israël kan net als alle andere oude culturen onmogelijk zonder kleerscheuren uitkomen onder een modern registratiesysteem. Het onheilige draagt slechts bij aan verdere uitsluiting, vervolging, verbreking en vernietiging. Verlichte systemen offeren de levens van Joden en niet-Joden op hun heilloze altaren van gelijkheid, eenheid en neutraliteit.

In de nihilistisch-pacifistische ideeën van Wierenga blijft Israël onbeschermd achter op het ontheiligde land, rechteloos prijsgegeven aan de macht van de sterkste spiritualist. Zonder heilig land is er automatisch een mondiale machtsstaat nodig. Wierenga geeft zich er geen rekenschap van dat alle Godvijandige machtsstaten in het leven geroepen zijn door de profanisering van de grond en door de verloochening van het heilige trouwverbond. Er dreigt verwoesting door de bespotting van het toegewijde leven, door de omvorming van het volk tot massa, en de omslag van kerk tot denominatie.

Het volk als natuurlijke grens

Wie ontkent dat een volk zijn grond van God gekregen heeft om het te bebouwen en te beschermen, die ontkent het bestaan van een natuurlijke grens. De theologische modernisten gaan steeds verder; zij erkennen geen grenzen, zij ontkennen daarom de plicht van toewijding, landsverdediging en zelfverdediging. Zij doen alsof er na de geboorte van Christus geen kind meer geboren behoeft te worden op aarde. Zij doen alsof er na de komst van Christus geen verdediging, geen strijd, geen heldhaftigheid meer mag zijn. Immers, indien er geen heilig land meer bestaat sinds de komst van Christus in het vlees, dan bestaat er ook geen rechtvaardig land meer. Waar is dan het recht gebleven dat door Christus immers niet is afgeschaft? Wie bepaalt dan nog wie waar wonen mag? Wierenga’s stelling betekent dat al het recht op aarde nu bij de nieuwe internationale wereldgemeenschap gelegd zou zijn. Maar dat heeft Christus nooit gedaan, het is werk van mensen die de oude orde haten. En daarmee is het land afgeschaft. Het gevolg is dat de verdedigers van het land worden verdacht gemaakt, terwijl degenen die het heilige recht trouweloos loslaten, lof oogsten. Het gevolg is: moderne slavernij.

Als kunstmatige wereldburger ben je overal en nergens thuis. Niet het stamverband is thuishaven, maar de nieuwe nationale of internationale eenheid is de nieuwe gevangenis voor weerloze, aangestuurde mensen. De kunstmatige mens van deze tijd droomt dat hij het leven regelt, maar in werkelijkheid staat hij naakt en weerloos, want hij laat zich losmaken uit het leven waar heiligheid en veiligheid heerst. Neocommunisten, neoliberalen, neoconservatieven en neo-orthodoxen creëren in deze tijd een grenzenloze en weerloze wereldburger zonder heiligheid en veiligheid. Land, taal, doop, eredienst, huwelijk, psalm, volkslied en vlag worden ontheiligd, geminacht en afgeschaft. Dit raakt Kosovo, Kanaän en Flevoland in gelijke mate.

1 opmerking:

tristan zei

God zegene U en wees getroost. Hij doet alle dingen medewerken ten goede ten dienste van hen die de zaligheid zullen beërven!